'Binnen tweehonderd jaar spreken Vlamingen allemaal een taal
die heel hard lijkt op het West-Vlaams.’ Dat zegt de Nederlandse dialectoloog
Marc van Oostendorp. (...) ‘De standaardtaal in België en Nederland
groeien nu al steeds verder uit elkaar, en ik denk dat die tendens zich zal
voortzetten. De Vlamingen worden steeds trotser op hun eigen taal en gaan zich
terugplooien op het meest Vlaamse Vlaams dat ze kunnen spreken. En
dat is het West-Vlaams, en bijvoorbeeld niet het Limburgs of het Brabants.
West-Vlaams staat het verst van wat ze in Nederland praten.’ (artikel)
Van Oostendorp zegt dus dat wij binnenkort allemaal het West - Vlaams zullen spreken en steeds minder het algemene Nederlands. Ik denk dat dit niet zo zal zijn maar weet dit natuurlijk niet zeker. Mijn mening is gebaseerd op de enquêtes die ik heb afgenomen en daaruit bleek dat jongeren vaker standaardtaal gebruiken dan het echte, zuivere dialect. Dit doet mij dan ook twijfelen aan de opvatting dat het West - Vlaams zal overheersen. Ik ga wel akkoord dat Vlamingen steeds trotser worden op hun eigen taal en deze dan ook willen vasthouden. Maar of dat in alle situaties zo zal zijn betwijfel ik.
