vrijdag 16 november 2012

Het West - Vlaams


'Binnen tweehonderd jaar spreken Vlamingen allemaal een taal die heel hard lijkt op het West-Vlaams.’ Dat zegt de Nederlandse dialectoloog Marc van Oostendorp. (...) ‘De standaardtaal in België en Nederland groeien nu al steeds verder uit elkaar, en ik denk dat die tendens zich zal voortzetten. De Vlamingen worden steeds trotser op hun eigen taal en gaan zich terugplooien op het meest Vlaamse Vlaams dat ze kunnen spreken. En dat is het West-Vlaams, en bijvoorbeeld niet het Limburgs of het Brabants. West-Vlaams staat het verst van wat ze in Nederland praten.’ (artikel)

Van Oostendorp zegt dus dat wij binnenkort allemaal het West - Vlaams zullen spreken en steeds minder het algemene Nederlands. Ik denk dat dit niet zo zal zijn maar weet dit natuurlijk niet zeker. Mijn mening is gebaseerd op de enquêtes die ik heb afgenomen en daaruit bleek dat jongeren vaker standaardtaal gebruiken dan het echte, zuivere dialect. Dit doet mij dan ook twijfelen aan de opvatting dat het West - Vlaams zal overheersen. Ik ga wel akkoord dat Vlamingen steeds trotser worden op hun eigen taal en deze dan ook willen vasthouden. Maar of dat in alle situaties zo zal zijn betwijfel ik.

woensdag 14 november 2012

Enquêtes

Samen met de school werken wij mee aan een dialectonderzoek van het Expertisecentrum Erfgoededucatie. Hiervoor moesten we een aantal enquêtes afnemen i.v.m dialect. Het onderwerp van de enquête waren kinderspelen. Aan de hand van een beschrijving en een foto moest de informant ons vertellen hoe hij/zij het kinderspel noemt. Opvallend was dat de oudere leeftijdscategorieën  vaker en meer dialect gebruikten om de spelen te benamen. In de jongere leeftijdscategorieën was dit niet zo. Wel viel mij op dat ik ook veel van die dialectwoorden ken. Zo weet ik dat een 'sliere' een glijbaan is en dat men met 'renne' een schommel bedoelt. Ik ken deze woorden maar pas deze niet zo vaak toe. Toch waren er een aantal woorden die ik niet ken zoals 'rekkerboog' (katapult), 'drake' (vlieger), 'klakkebosse' (proppenschieter). Het laatste spel ken ik zelf helemaal niet, ik kan er mij wel een beeld bij vormen en heb wel een idee maar ik heb dit spel nog nooit gespeeld.. Dit betekent voor mij dat dialectwoorden toch steeds minder gehanteerd worden door de jeugd.

Proppenschieter