Op 23 oktober ging ik naar het derde en vierde leerjaar om daar een voormiddag te gaan observeren. Doel? Eens nagaan wat de verschillen zijn tussen het lager onderwijs en kleuter en ook om er zeker van te zijn dat ik de juiste keuze maakte. Het was een zeer aangename voormiddag. Ik vond het zeer interessant en leuk. De juf betrok me bij het hele klasgebeuren, ze liet me de werkjes van de kindjes verbeteren, gaf voorbeeldzinnen met 'Juf Steffie ...'. Fantastisch vond ik het. Ik kreeg ook het klaslied te horen en dit was ook zeer leuk. Of ik nu twijfel aan mijn keuze? Helemaal niet. Het was leuk voor een dag maar ik zie mezelf dit niet elke dag opnieuw doen. Toch bedankt juf A. voor de leuke voormiddag!
Klik hier om een kijkje te nemen op de website van de school.
woensdag 31 oktober 2012
woensdag 17 oktober 2012
Bulskampveld
De tweede sessie vond ik het leukste. Deze kregen we op kleuterniveau, wat bij de andere twee niet het geval was. Alles werd uitgelegd aan de hand van een verhaal 'Op de grote paddenstoel' dat ging over kabouter Pinnemuts die op zoek was naar een geschikte paddenstoel om op te wippen. Het verhaal werd getoond aan de hand van grote tekeningen en was leuk geschreven in rijmpjes zodat we ook zelf het laatste woord van de zin wisten te raden. We gingen op zoek naar allerlei paddenstoelen en kwamen namen te weten waarvan we echt niet wisten dat ze bestonden, bijvoorbeeld: de honingzwam, de rodekoolzwam, de fopzwam. Het was echt een leerrijke dag!
Voor meer informatie over de verschillende activiteiten die je hier met kleuters kunt doen: http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit/Leefomgeving/bezoekerscentra/Pages/default.aspx
Op deze foto zie je op de boomstam de honingzwam en in het midden onder de boomstam de rodekoolzwam, een paarse paddenstoel.
Voor meer foto's en leuke weetjes: http://mijnleukstefotosbako.jouwweb.be/
maandag 15 oktober 2012
Hut 4 - hoog
Het decor was met zeer eenvoudig, goedkoop materiaal ineen geknutseld en toch was het zeer mooi. Er werden niet veel attributen gebruikt en ook deze waren zeer eenvoudig gemaakt. Neem nu de helm met de vorken op, de kindjes begonnen onmiddellijk te roepen dat het een hert was dat daar liep. Fantastisch toch?! Het was een zeer leuk, grappig en verfrissend theaterstuk dat zeker de moeite waard was om naartoe te gaan. Ook was het zeer leuk om de kindjes te zien reageren, opgaan in het verhaal. Zo was er een moment wanneer de acteur zijn middelvinger opstak en de kindjes riepen meteen: 'Oh, kijk wat hij doet! Dat mag niet!' Het was echt zeer fijn. Een echte aanrader voor wie een theaterstuk wilt bezoeken dat luchtig is, eenvoudig te begrijpen en toch zeer mooi.
Voor meer informatie of speeluren: http://www.4hoog.be/nl/production/57/hut
zaterdag 13 oktober 2012
Eenmaal, andermaal, verkocht!
In het begin ratelde en ratelde hij maar door over een veiling.
Paniek.
Verwarring.
Dit was toch een theaterstuk en geen veiling?! We kregen een catalogus, mochten de poppen eens bekijken en daarna, zei hij, zouden we bieden per opbod van 10 euro. Een veiling dacht ik, goed, ik glip weg tijdens de pauze, als er pauze is... Dan begon de poppenspeler te spelen, korte fragmenten uit verschillende verhalen met verschillende poppen. Nog steeds in de war of het nu ook een veiling was of niet, werd ik meegesleept in de verhalen. Hierdoor vond ik de voorstelling goed. Ik werd er echt ingetrokken. De poppenspeler wist ons te ontroeren en in spanning te brengen. En dit is iets waarvan ik vind dat een kleuterjuf het ook moet bezitten; de kracht om iedereen in het verhaal te sleuren. Het was een mooie ervaring.
vrijdag 12 oktober 2012
STAM & Planckendael
Gisteren, 11 oktober, trokken we met de studenten Bako (Bachelor kleuteronderwijs) naar Gent om daar wat kunst in het STAM en MSK te bezichtigen. Wie denkt dat een museum en kleuters toch helemaal niet samen gaan, heeft het fout. Ook voor kleuters kan kunst boeiend zijn, naar mijn mening is het SMAK net iets beter geschikt voor kleuters want dit museum handelt over moderne kunst terwijl het MSK meer de oude, religieuze kunst bevat. Hieronder zie je enkele afbeeldingen van de moderne kunst in het SMAK.


Daarna trokken we naar Planckendael. Dit zagen velen van ons toch al beter zitten dan die musea. Ook in Planckendael kregen we een rondleiding waarbij de gids leuke weetjes wist te vertellen over de dieren en ons ook uitleg gaf over de rondleidingen met kleuters. We zagen veel leuke dieren, waaronder Kai-Mook, een kleine bonobo en jonge giraffen.
Wist je trouwens dat je mijn gewicht 72 keer moet verdubbelen voor ik evenveel weeg als een olifant?!
Voor nog meer foto's: http://mijnleukstefotosbako.jouwweb.be/

Wist je trouwens dat je mijn gewicht 72 keer moet verdubbelen voor ik evenveel weeg als een olifant?!
Voor nog meer foto's: http://mijnleukstefotosbako.jouwweb.be/
Tweedaagse
Op maandag 1 oktober vertrokken we met het volledige eerste jaar naar Merkenveld. Tussen de bossen gingen we er op zoek naar onze talenten. Dit door middel van allerlei sessies. De ene sessie was uiteraard boeiender dan de andere maar het was een toffe tweedaagse.
De sessie die mij het meeste bij bleef, was de sessie beeld. Per twee maakten we een masker; persoon A maakte een masker voor persoon B en omgekeerd. Niet zomaar een masker, maar een masker van krantenpapier! Nu vraag je je waarschijnlijk af, hoe heb je in godsnaam een masker van enkel krantenpapier gemaakt? Dat bleek niet zo moeilijk hoor. Het enige wat je nodig hebt is een goed pak verbeelding, kranten, een schaar en plakband. En hieruit kwamen de mooiste creaties voort. Probeer het zelf eens! Eenvoudig, goedkoop en makkelijk. Dit was het resultaat:
Abonneren op:
Posts (Atom)





